"W segmencie aptek niezależnych jesteśmy bardzo silnym liderem i w horyzoncie długoterminowym nim pozostaniemy" - relacja z czatu z przedstawicielami Grupy NEUCA | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Czaty
04 kwi 2024, 17:10

"W segmencie aptek niezależnych jesteśmy bardzo silnym liderem i w horyzoncie długoterminowym nim pozostaniemy" - relacja z czatu z przedstawicielami Grupy NEUCA

W czwartek, 4 kwietnia 2024 r. odbył się czat inwestorski z przedstawicielami Grupy NEUCA. Tematami przewodnimi spotkania były m.in.:, sytuacja na rynkach aptek niezależnych i sieciowych, w tym zmiany legislacyjne ich dotyczące, programy partnerskie NEUCA, działalność poszczególnych segmentów Grupy oraz jej wyniki finansowe za 2023 rok i dalsze perspektywy rozwoju.

W spotkaniu wzięło udział ponad 1000 osób, a przedstawiciele spółki odpowiedzieli na prawie 40 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z przedstawicielami Grupy NEUCA, na którym rozmawiać będziemy o wynikach spółki za 2023 rok oraz dalszych perspektywach rozwoju.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 4 kwietnia 2024 r. o godz. 10:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Grupa <a href=https://strefainwestorow.pl/sites/default/files/styles/maly_portret/publ..." title="Obrazek użytkownika Grupa NEUCA" typeof="foaf:Image" />
Grupa NEUCA

Dzień dobry,
witamy Państwa na czacie inwestorskim. Na Państwa pytania będą odpowiadać: Piotr Sucharski, Prezes Zarządu; Grzegorz Dzik, Wiceprezes Zarządu; Julita Czyżewska, Wiceprezes Zarządu oraz Tomasz Dąbrowski, Dyrektor ds. Badań Klinicznych.

 

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu.

Obrazek użytkownika Anonim
pablo

Dzień dobry, mam prośbę o komentarz do dynamik sprzedaży spółi w hurcie vs rynek i tym samym powstałe udziały rynkowe. Jak są Państwa przewidywania na najbliższe kwartały w tym zakresie, z jakie czynniki mogą wpływać na działalność Neuki w tym segmencie?

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek Sokołowski

Kilka pytań o wyniki i perspektywy wyników po segmentach w 2024:
Wyniki segmentu „Cały Hurt” Czy można prosić o słowo komentarza dotyczącego spadającego udział w rynku (-2.5pp).

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

W IV kwartale 2023 roku na dynamikę przychodów Grupy wobec rynku / powstałe udziały rynkowe wpływało zjawisko wyższego tempa wzrostu segmentu aptek sieciowych wobec segmentu aptek niezależnych, gdzie mamy wyższe udziały rynkowe. Ponadto obserwowaliśmy podwyższone tempo migracji aptek niezależnych do sieci przed wejściem AdA 2.0, co zwiększyło nierównowagę między segmentami w IV kwartale. Zwracamy także stale uwagę na utrzymywanie oczekiwanego poziomu rentowności współpracy, co okresowo wiąże się z rezygnacją z nierentownej współpracy. Wartość EBITDA w IV kwartale i całym roku w segmencie hurtu wzrosła odpowiednio do 39,8 i 235,3 mln zł przy wzrośnie rentowności o odpowiednio 0,12 pkt proc. i 0,26 pkt proc.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Komentujecie Państwo, że wszystkie zmiany legislacyjne sprzyjają Waszym klientom, a przez to Wam. Czy duże znaczenie dla rynku aptek niezależnych ma AdA 2.0? I czy ewentualne zniesienie tego przepisu będzie miało istotny wpływ na ten rynek, a co z tym idzie biznes NEUCA?

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz13

Czy w związku ze zmianami w rządzie widzicie Państwo ryzyko zmian w prawie? Czy istnieje Waszym zdaniem ryzyko zniesienia zapisów ustawy „Apteka dla Aptekarza 2”?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Regulacje dotyczące utrzymania rozdrobnienia rynku aptecznego są powszechne w całej Unii Europejskiej. Należy oczekiwać, że w Polsce również takie regulacje będą utrzymane. Jest to zgodne z oczekiwaniami i dyrektywami Komisji Europejskiej.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wpłynie na Waszą perspektywę rozwoju ewentualne anulowanie przepisów ADA2 przez TK, skoro przed wejściem w życie tych przepisów była bardzo wyraźna migracja aptek niezależnych do szerokorozumianych sieci?

Obrazek użytkownika Anonim
Daniel

Jaka jest strategia rozwoju programu partnerskiego i obszaru detalicznego? Jak wygląda sytuacja na tym rynku za rok poprzedni i obecnie?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

W wyniku wdrożenia AdA 2.0 spodziewamy się istotnego zmniejszenia się skali zamknięć aptek niezależnych. Pozostałe na rynku apteki niezależne coraz częściej poszukują wsparcia w dobrze zorganizowanych programach partnerskich. Dzięki temu segment sieci wirtualnych jest rosnącym segmentem całego rynku detalicznego (w tym roku pozostaje najszybciej rosnącym segmentem rynku) za którego całość wzrostu odpowiada program Świat Zdrowia. Strategię programu opieramy na V filarach: Wizerunek, Opieka farmaceutyczna, Lider dostępności produktów, Konkurencyjne ceny dla pacjentów oraz Marka produktów Świat Zdrowia. Strategia ta jest skoncentrowana na potrzebach pacjentów. To pacjent jest w centrum wszystkich działań Grupy NEUCA na rynku zdrowia pod szyldem Świat Zdrowia.

 

Perspektywa rozwoju tego segmentu jest bardzo optymistyczna, a wprowadzone regulacje ADA 2.0 będą temu sprzyjać, jednocześnie ograniczać konsolidację sieci własnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Z czego wynikają tak znaczące spadki w udziałach rynkowych w IVQ 23? I jak wiąże się to ze spadkiem dynamiki pozyskań do programów partnerskich? Przyzwyczailiście nas Państwo do wysokich dynamik (a na pewno stabilnych), tak w udziałach, jak i rosnącej liczby aptek w programach, prośba o komentarz.

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

W naszej ocenie tak długo jak będziemy zapewniać najlepsze warunki na rynku dla rozwoju aptek niezależnych dzięki naszym programom, tak długo będziemy utrzymywać i organicznie zwiększać liczbę ich uczestników.
Skupiamy w programach ponad połowę wszystkich aptek niezależnych; to wysoki odsetek którego zwiększenie naturalnie nie będzie tak dynamiczne jak w poprzednich okresach. Z drugiej strony nadal widzimy potencjał wzrostu uczestników programów Partner, Świat Zdrowia oraz IPRA.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Z czego wynika skokowa poprawa zyskowności na poziomie EBITDA w 4 kwartale 2023 w segmencie produkcja własna farmaceutyków. Jakie plany związane z tym segmentem na 2024 rok ma spółka?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Bardzo dobre wyniki segmentu Produkcja farmaceutyków wiązały się m.in. z wdrożeniem w 2023 roku blisko 200 SKU nowych produktów farmaceutycznych we wszystkich statusach rejestracyjnych, szczególnie w ramach dynamicznie rosnącej linii produktów Świat Zdrowia, a także z rosnącym wpływem na wyniki tego segmentu produkcji kontraktowej GLOBAL PHARMA CM i PPH „Ewa” Krotoszyn.

Kontynuując strategię medykalizacji, Synoptis Pharma prowadzi obecnie 19 kolejnych postępowań rejestracyjnych. 14 otrzymanych pozwoleń na leki to między innymi pierwszy switch RX – OTC w Synoptis (levocytyryzyna, lek na alergię), Biotyna (lek zarejestrowany innowacyjną metodą w 11 miesięcy), Rivanoptim (rivaroxaban, odpowiednik Xarelto, pierwszy NOAC w naszym portfelu) i Paramig z innowacyjnymi wskazaniami.

Toczące się procedury rejestracyjne to między innymi:
o Kolejne switche (alergia, zaburzenia erekcji),
o Kolejne leki z kategorii NOAC (apiksaban, odpowiednik Eliquis),
o Cała gama produktów przeciwinfekcyjnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Sylwia

Jakiej dynamiki rynku hurtowego spodziewacie się Państwo w bieżącym roku?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Planowaliśmy nasze wyniki sprzedaży w 2024 roku w oparciu o dynamikę rynku dystrybucji leków na poziomie 6% i po I kwartale podtrzymujemy tę prognozę.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy jesteście przygotowani na rozwijające się na rynku niezależne od Was kanały dystrybucji? Wiemy, że niektóre sieci rozwijają własne kanały, a może to być nawet 50% rynku detalicznego i zwiększać się w miarę zamykania się kolejnych aptek niezależnych i brak perspektyw na nowe punkty detaliczne. Realnie patrząc Wasz udział w rynku detalicznym będzie więc w dłuższej perspektywie czasu coraz niższy, dodatkowo narażony na agresywną konkurencję ze strony innych ogólnopolskich hurtowni.

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

AdA 2.0 ustabilizowała równowagę konkurencyjną między segmentami aptek niezależnych i sieciowych. W segmencie aptek niezależnych jesteśmy bardzo silnym liderem i w horyzoncie długoterminowym nim pozostaniemy. Nie uważamy, że rozwijające się nowe kanały są dla nas istotnym zagrożeniem, ponieważ mamy najbardziej kompleksową i najwyżej ocenianą na rynku ofertę handlową, wsparcia i serwisu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki pomysł ma NEUCA na rozwój biznesu badań klinicznych w kolejnych latach? Jak oceniacie Państwo swoją pozycję na rynku polskim, europejskim i globalnym?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Wierzymy, że strategia Grupy Humaneva, która skupia się na bezpośrednim dostępie do Pacjenta (poprzez sieć własnych ośrodków badań klinicznych) i dostarczaniu wiarygodnych danych na czas (w wyniku zaawansowanej i zintegrowanej technologii) stanowi unikalną propozycję wartości dla naszych klientów – firm biotechnologicznych, farmaceutycznych oraz firm typu CRO. Jesteśmy dziś liderem Europy, jeśli chodzi o dostęp do własnej sieci ośrodków badań klinicznych oraz jedną z największych firm tego typu na świecie. W autorski sposób rozwinęliśmy międzynarodowe kompetencje w onkologii w tym obszarze. Rynek jest na wczesnym etapie konsolidacji i wierzymy, że nasza strategia pozwoli nam z sukcesem utrzymywać i powiększać przewagę nad konkurencją.

 

Równolegle bardzo mocno rozwijamy kompetencje unikatowych technologii, które budują nasze długotrwałe przewagi oraz kompetencje w zarządzaniu projektami w onkologii (CRO) i zarządzania danymi. Uważamy, że jesteśmy dopiero na początku drogi naszego rozwoju na globalnych rynku badań klinicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek Sokołowski

Badania kliniczne – rentowność EBITDA segmentu wyniosła 8,8% w 2023. Czy aktualny backlog kontraktów daje podstawy żeby oczekiwać podobnej rentowności segmentu r/r ?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Humaneva jest nadal organizacją na wczesnym etapie rozwoju, która inwestuje w najwyższej klasy kompetencje technologiczne oraz eksperckie w zakresie onkologii i zarządzania danymi. Otwieramy również wiele nowych ośrodków (na ten rok planujemy otwarcie czterech onkologicznych – w Hiszpanii, Polsce oraz Bułgarii). Staramy się zrównoważyć ambitne plany związane z realizacją długoterminowej strategii przy jednoczesnej poprawie rentowności – co powinno powoli następować wraz z rosnącą skalą.

 

Nie spodziewamy się spadku marży EBITDA, raczej jej stopniowego umocnienia w ciągu kolejnych latach, a zbudowany w 2023 roku backlog pozwala patrzeć optymistycznie w tego typu założenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Mieczysław

Dzień dobry, chciałbym zapytać o plany rozwoju Świata Zdrowia w części skierowanej do pacjentów. Tylko tak konkretnie, kiedy i jakie kolejne kroki milowe w tym obszarze będą podejmowane. Jakie Państwo stawiacie sobie cele?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Świat Zdrowia Operator Medyczny kieruje się misją „Ułatwiamy dostęp do ochrony zdrowia, podnosimy jakość życia i poczucie bezpieczeństwa pacjentów”. Aby realizować misję:

 

Po pierwsze: tworzy ofertę usług zdrowotnych dla 3 segmentów pacjentów :
Dla Pacjenta indywidualnego zapewnia w ramach NFZ oraz odpłatnie Podstawową Opiekę Zdrowotną, Ambulatoryjną Opiekę Specjalistyczną i Profilaktykę. Konsultacje świadczy w formie wizyt stacjonarnych oraz zdalnych. Dodatkowo pacjenci indywidualni mają możliwość korzystania z rezerwacji online leków i suplementów z odbiorem we wskazanej przez siebie aptece. 
Dla firm Świat Zdrowia rozwija Programy Profilaktyczne, Medycynę Pracy i Abonamenty
Dla Pacjentów partnerów biznesowych tj. zakładów ubezpieczeń i podmiotów medycznych Operator realizuje kompleksowy outsourcing obsługi jako TPA, a także świadczy usługi zdrowotne.

 

Po drugie: rozwija narzędzia obsługowe dla pacjentów cyfrowych i analogowych.
Dla pacjentów cyfrowych: Portal Pacjenta Mój Świat Zdrowia z funkcjonalnościami z zakresu profilaktyki, diagnostyki, leczenia, w tym prostego przystępowania do POZ i zamawiania leków apteline.pl oraz rozwój nowej strony Operatora Medycznego Świat Zdrowia, której kluczowymi elementami są profilaktyka, edukacja i wiedza.
Dla pacjentów analogowych: rozwija własną infolinię medyczną. W 2023 roku opiekunowie pacjentów obsłużyli 1 600 000 przypadków medycznych.

 

Po trzecie: rozwija infrastrukturę medyczną w oparciu o Cyfrową Przychodnię Świat Zdrowia, sieć placówek własnych Świat Zdrowia oraz sieć placówek partnerskich.
Cyfrowa Przychodnia Świat Zdrowia to zespół ok 100 medyków.
Sieć placówek Świat Zdrowia liczy 85.
Sieć partnerska to już ponad 3,5 tysiąca placówek.

 

Rok 2024 to dalszy rozwój wymienionych trzech obszarów.

Obrazek użytkownika Anonim
Przemek

W segmentach : operator medyczny i działalność ubezpieczeniowa pomimo znacznego wzrostu przychodów bardzo zmalał zysk operacyjny. Tłumaczą to Państwo: "Spadek zysku z działalności operacyjnej jest efektem wzrostu kosztów
usług medycznych (inflacja cen) oraz większej częstości korzystania z usług medycznych. " Dlaczego wzrostu kosztu usług medycznych nie przerzucili Państwo na klienta końcowego? Jakie planują Państwo podjąć działania aby poprawić zyskowność tych segmentów?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA
 
Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Operator medyczny i ubezpieczenia - są to dwa segmenty, które najbardziej tracą na zysku operacyjnym r/r. Prośba o komentarz, co na to wpłynęło i czy macie Państwo pomysł, jak ten trend odwrócić? Jako uzasadnienie na ostatniej konferencji podlaliście Państwo informacje o kosztach medycznych, czy długu zdrowotnym, to są czynniki zewnętrzne, prośba o komentarz, jaki jest plan na rozwój i finansową stabilizację tych biznesów.

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Wyróżniamy kilka powodów spadku zysku:

 

1. wzrost kosztów medycznych wynikający z wzrastających kosztów personelu medycznego, personelu administracyjnego, prowadzonych przychodni
2. wzrost częstości świadczeń oraz wzrost liczby usług na pacjenta zarówno leczonego w ramach NFZ, jak i posiadającego prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Mamy nadal do czynienia ze zjawiskiem długu covidowego. Pacjenci pocovidowi korzystają z usług związanych z powikłaniami w dużo większym natężeniu. Część pacjentów zaniechała odpowiednich diagnostyki i leczenia w okresie pandemii. Aktualnie ich stany są zaostrzone lub powikłane. Wzrasta świadomość badań przesiewowych u pacjentów. Jest też grupa nowego portfela przejętego od konkurencji z długiem zdrowotnym, a Świat Zdrowia Operator Medyczny gwarantuje dostępność do świadczeń.
3. inwestycje w infrastrukturę IT, medyczną, placówki. Rozwijamy narzędzia cyfrowe, przejmujemy placówki, aktualne placówki przechodzą proces remontów i rebrandingu, doposażamy w sprzęt i rozszerzamy zakres świadczonych usług.

 

Plan:
1. Zmieniamy model opieki zdrowotnej. Model reaktywnego reagowania na problemy zdrowotne okazuje się być zbyt drogi i nieefektywny. Brak też personelu medycznego. Dlatego budujemy model proaktywny, oparty o koordynację opieki, profilaktykę, większe zaangażowanie personelu średniego. To strategia długoterminowa.
2. Wdrażamy nowe rozwiązania IT w oparciu o nowe technologie, sztuczną inteligencję, chat-boty. To jeszcze potrwa, ale jesteśmy wśród liderów tej zmiany w Europie. Będziemy więc gotowi na czas co jest dobrą wiadomości a dla polskich pacjentów a raczej dla wszystkich, którzy dążą do utrzymania dobrego stanu zdrowia.
3. Wzrost cen ubezpieczeń.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, gratuluję imponującej wartości backlogu w badaniach. Prośba o komentarz, w jakim horyzoncie czasu ta wartość będzie się realizowała? Czy istnieje ryzyko, że część tej wartości nie zostanie zrealizowana? Jeśli tak, to jakie czynniki mogą na to wpłynąć i z jakim prawdopodobieństwem?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Zakładamy, że wartość backlogu zostanie zrealizowana w ciągu 3-3,5 roku. Ryzyka związane z anulacją kontraktów rekompensowane są przez nowe pozyskania oraz rozwój prac w ramach trwających już projektów.
Na zatrzymanie projektów (już trwających) najczęściej wpływa negatywna weryfikacja danych statystycznych lub pojawienie się w rejestracji leku konkurencji.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek Sokołowski

Sumarycznie backlog (SMO+CRO) wzrósł o 55 mln PLN w 4Q23. Czy ostatnie news o ożywieniu na rynku IPO + SPO bio-tech w US może mieć przełożenie na wyższe wzrosty backlog w kolejnych kwartałach czy raczej traktować +55 mln PLN kw/kw jako punkt odniesienia?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Zakładamy osiąganie systematycznego wzrostu backlogu rok do roku. Odnosząc się bezpośrednio do czwartego kwartału 2023 roku – spodziewamy się, że w 2024 roku pojawią się okresy z wyższymi dynamikami.
Odnośnie sytuacji rynkowej i ogólnego ożywienia rynku life-science widzimy wzrost dynamiki nie tylko w USA, ale również Europie co powinno wpłynąć pozytywnie na całą branżę.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek Sokołowski

5. Czy umowa z CRO Fortrea będzie skutkowała dynamicznym przyrostem backlog w SMO w 2024?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Fortrea jest naszym klientem od wielu lat a zawarcie strategicznego partnerstwa cementuje tę relację – spodziewamy się stabilizacji pipelinu nowych projektów od tego partnera oraz lepszych warunków związanych np. z kontraktowanie liczby pacjentów czy ilości krajów wchodzących do projektu, co może przełożyć się na wzrost wartości nowych kontraktów, ale raczej nie spodziewamy się skokowego wzrostu. Zauważalny wzrost nowych propozycji projektów powinien pojawić się w drugiej połowie roku w wyniku naszego silnego wejścia z własnymi szpitalnymi ośrodkami onkologicznymi w Hiszpanii, Polsce czy Bułgarii – cykl pozyskiwania projektów trwa jednak ok 12 miesięcy, więc realny wpływ na backlog będzie zauważalny w 2025 roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Jaki jest docelowy plan i potencjał segmentu związanego z działalnością ubezpieczeniową? Czy docelowo może on w znaczący sposób kontrybuować do całego wyniku spółki?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Jesteśmy w trakcie opracowania strategii rozwoju ubezpieczyciela na kolejne lata. Tymczasem realizujemy dotychczasowy kierunek, którego celem jest dynamiczny wzrost sprzedaży grupowych ubezpieczeń zdrowotnych oraz poprawa rentowności.

Obrazek użytkownika Anonim
Anna

Czy spółka spodziewa się wzrostu kosztów związanych z zatrudnieniem nowych lekarzy specjalistów w operatorze medycznym? Jakie koszty będą najbardziej istotne w tym obszarze w 2024 r.?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Operator Medyczny Świat Zdrowia dodatkowo zatrudnia lekarzy specjalistów w związku z realizacją konsultacji Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej w ramach NFZ, ubezpieczeń i FFS oraz realizacją Medycyny Pracy. Jest to związane ze zwiększaniem skali działalności.

 

Najbardziej istotną grupą kosztów w obszarze operatora w 2024 roku będą koszty medyczne związane z realizacją usług zdrowotnych w sieci placówek partnerskich.

Obrazek użytkownika Anonim
Magdalena

Ciekawi mnie, co się wydarzyło z HeyDoc? :) Dużo Państwo o tym mówiliście, były wspaniale plany, myślę że duże inwestycje w marketing internetowy i nagle platforma stała się zbiorem artykułów. Teraz przekierowuje do Świata Zdrowia, zatem projekt został zamknięty. Jakie były powody rezygnacji z tej marki? Rozumiem, że organizacja się uczy, ale pytanie ile Neucę kosztowała ta lekcja? HeyDoc był konsolidowany w hurcie, więc podejrzewam, że niemało.

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

W 2023 roku po szczegółowych analizach podjęliśmy decyzję o integracji działań, projektów i spółek dedykowanych dla pacjenta wokół jednej marki - Świat Zdrowia. Jednym z zintegrowanych już projektów był HeyDoc. Doświadczenia i większość komponentów tego rozwiązania służą dziś marce Świat Zdrowia.

Obrazek użytkownika Anonim
Karolina

Czy mając na uwadze ogólny wzrost wynagrodzeń przewidują Państwo waloryzację pensji dla każdego pracownika wraz z dodatkową podwyżką celem utrzymania wartościowych osób w Grupie? Czy nie obawiacie się Państwo spadku motywacji i odejść z pracy? W jaki sposób jesteście Państwo zabezpieczeni przed zwolnieniami i odejściami z pracy pracowników?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Naszą przewagą konkurencyjną jest umiejętność systemowej i długoterminowej realizacji strategii personalnej, której głównym założeniem jest dbanie o pozytywne doświadczenia naszych pracowników i współpracowników w całym cyklu życia pracownika.

 

Mechanizm zmiany wynagrodzeń w NEUCA nie zakłada waloryzacji w oparciu o ten sam wskaźnik dla każdego pracownika. Coroczny proces regulacji wynagrodzeń realizujemy analizując dane rynkowe w poszczególnych rodzinach zawodów i poziomach zaszeregowania oraz ocenę pracowników. Nasi menedżerowie na stałe wyposażeni są w wiedzę dotyczącą motywacji i zaangażowania w zespołach. Od wielu lat pracujemy systemowo nad poziomem atrakcyjności miejsca pracy. Utrzymujemy, wysoki, ponad rynkowy poziom zaangażowania. Mierzymy również precyzyjnie poziom i przyczyny niechcianej fluktuacji tak, aby skutecznie jej zapobiegać i budować wysoką lojalność, zwłaszcza kluczowych pracowników. W 2023 roku zanotowaliśmy spadek poziomu niechcianej fluktuacji z 9,5% w 2022 roku do poziomu 7,4%.

 

Zachęcamy do zapoznania się z naszym raportem niefinansowym, w którym szerzej piszemy m.in. o ww. zagadnieniach.

Obrazek użytkownika Anonim
Przemek

Jak duży wpływ na wynik finansowy w 2024r będzie miało podniesienie płacy minimalnej?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Wpływ bezpośredni wzrostu płacy minimalnej szacujemy na ok. 10,5 mln zł rocznie. Dodatkowo, pośrednio w usługach outsourcingowych w łańcuchu dostaw – ok. 14,5 mln. Łącznie ok 25 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
paweł

Szanowni, chciałbym zapytać o skup akcji własnych - czy w tym roku jest planowany?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Na WZA 28 grudnia 2023 roku została podjęta uchwała w sprawie założeń skupu akcji własnych, realizowanego do 31.12.2026 obejmującego 120 tys. szt. akcji w cenie do 1000 zł każda.

 

W I półroczu br. chcielibyśmy rozpocząć realizację ww. uchwały.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Czy wyniki w segmencie hurtowej dystrybucji leków z Q4 2023 zawierają już pełny efekt związany ze zmianami minimalnych marż czy dopiero zobaczymy go w kolejnych okresach. Jeżeli tak to od którego kwartału będą one w pełni już widoczne?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Wzrost urzędowej marży hurtowej na leki refundowane wobec urzędowej ceny zbytu z 5 na 6% nastąpił z dniem 1 listopada 2023 r. Pierwszym pełnym kwartałem, w którym jej wzrost jest widoczny to I kwartał 2024 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Czy spółka planuje wzrost wypłacanej dywidendy?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Kontynuujemy dotychczasową politykę dywidendową, zakładającą wzrost dywidendy na akcję o 10-15% rocznie.

 

W tym roku zarekomendowaliśmy dywidendę w wys. 14,50 zł na akcję, tj. zgodnie z ww. polityką.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek Sokołowski

Jakiego capex można się spodziewać w 2024 r.?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Zakładamy odtworzeniowe wydatki inwestycyjne na poziomie rocznej wartości amortyzacji, tj. ok. 100 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
Zainteresowany

Czy byliście Państwo w stanie - i jeśli tak, to w jaki sposób – przełożyć koszty inflacji na rynek apteczny?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Prognozowana przez nas dynamika wzrostu rynku na poziomie 6% zakłada, że w całości za ten wzrost odpowiada czynnik cenowy przy utrzymaniu ilościowej sprzedaży opakowań.

Obrazek użytkownika Anonim
Anna

Czy jest szansa, że w 1Q’24 udziały rynkowe grupy wróciły do poziomu powyżej 30%?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Udziały Grupy są stabilne i zakładamy, że będą oscylować wokół 30%. Wyniki I kwartału potwierdzają te założenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Sylwia

O ile została/zostanie zwiększona detaliczna marża apteczna na leki refundowane w I/ II etapie?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Z danych IQVIA wynika, że od listopada marże detaliczne wzrosły o ok. 1 pkt proc. W II etapie przewidujemy niższy wzrost ww. marż.

Obrazek użytkownika Anonim
Przemek

O ile % wzrośnie fundusz wynagrodzeń w 2024r względem 2023r?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Z wyłączeniem spółek zagranicznych, wzrost wynosi ok. 10%.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam Matraszek

Jak wygląda kwestia terminów płatności u odbiorców? Jakie jest przełożenie na cashflow? Czy są problemy z egzekwowaniem?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Utrzymujemy stabilne terminy płatności, zmiana wartości należności handlowych nie miała istotnego przełożenia na cash flow w 2023 r. Wskaźnik należności przeterminowanych do należności ogółem wynosi obecnie ok. 8% i jest historycznie na najniższym poziomie.

 

Nie mamy problemy z egzekwowaniem należności, znamy naszych klientów i potrafimy dostosować finansowanie do ich potrzeb i możliwości spłaty. Część z największych sald jest ubezpieczona. W bieżącym roku spodziewamy się odpisów na należności na poziomie istotnie niższym od średniej z ostatnich lat.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Czy spółka przewiduje w tym roku dalsze transakcje M&A? Jeżeli tak to bardziej w obszarze badań klinicznych czy segmencie pacjenckim?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

NEUCA nie wyklucza transakcji M&A, szczególnie w obszarze badań klinicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Kamil

Dzień dobry,
nawiązując do planów na wprowadzenie nowych rozwiązań IT w oparciu o nowe technologie, sztuczną inteligencję, chat-boty czym chcecie się Państwo wyróżnić na tle konkurencji, która ogólnie mówiąc mówi to samo. Czy macie Państwo konkretny pomysł na konkretne rozwiązania, które będą robiły różnicę dla pacjenta z jednej strony i efektywności biznesu z drugiej?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Wyróżniamy się pomysłem na praktyczne wykorzystanie nowych technologii, wspierającej realizację naszej strategii, zakładającej synergie obszarów dystrybucji leków, biznesów pacjenckich i badań klinicznych.

 

Na bieżąco analizujemy pojawiające się innowacyjne rozwiązania i przypadki ich użycia pod kątem skutecznej implementacji w Grupie.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech Knap

Zgodnie z Państwa prezentacją przez ostatnie 8 lat ubyło ponad 3100 aptek i obecnie jest ich 7649 (ubytek znaczny w mojej ocenie) - czy biorąc pod uwagę regulacje jesteśmy już blisko plateau czy mamy oczekiwać dalszych spadków? jaki jest podział na innych rynkach europejskich sieciowe / niezależne o podobnych regulacjach jak w Polsce?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Ustawa AdA 2.0 ustabilizowała dynamikę zmian wartości segmentów aptek niezależnych i sieciowych i znacząco ograniczyła możliwość dalszych spadków segmentu niezależnego (w I kwartale wystąpiły miesiące, w których segment aptek niezależnych rósł szybciej niż segment aptek sieciowych.

 

Na innych rynkach europejskich o podobnych regulacjach zmiany takie jak te zawarte w AdA 2.0 nastąpiły wcześniej i ustabilizowały przewagę segmentu aptek niezależnych lub wręcz uniemożliwiły budowę sieci aptek.

Obrazek użytkownika Anonim
Trader

Jakie sa największe wyzwania GK NEUCA w 2024 r.?

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Do głównych tegorocznych wyzwań zaliczamy presję kosztową w obszarze wynagrodzeń i zarządzania kosztem medycznym oraz efektywne wdrożenia pionierskich rozwiązań technologicznych, szczególnie w segmentach biznesów pacjenckich i badań klinicznych.

Obrazek użytkownika Grupa NEUCA
Grupa NEUCA

Bardzo Państwu dziękujemy za aktywny udział w naszym spotkaniu. Mamy nadzieję, że znaleźliście Państwo odpowiedzi na poruszone przez Was zagadnienia.

 

Zapraszamy do obserwacji naszych kanałów informacyjnych oraz bieżącego kontaktu poprzez e-mail IR[at]neuca[dot]pl.

 

Pozdrawiamy,

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.